26/1
Pneu plněné dusíkem: Dobrá volba nebo vyhozené peníze?

Pneu plněné dusíkem: Dobrá volba nebo vyhozené peníze?

26. ledna 2012 v 00.00   Pneumatiky – informace


Motoristé se dělí na dva tábory v mnoha otázkách – rozdělují je nejen „spory“ ohledně spalovacího či zážehového motoru nebo zda je lepší malý vůz do města nebo velký off-road, který projede všude. Řidiči se nemohou shodnout ani v otázce, jestli je lepší pneumatiky hustit v poslední době moderním dusíkem nebo „postaru“ vzduchem. I když se jednoznačnou odpověď nedozvíte, shrneme si hlavní pro a proti obou možností.

V běžném provozu téměř jistě nepoznáte, co zrovna máte v pneumatikách. A i „normální“ vzduch je ze 78 % tvořen dusíkem. Takže jde vlastně jen o to, zdali chcete dusík více či méně „čistý“. V inertní směsi, tedy „čistém“ dusíku, je tohoto plynu asi 95 %. Některé pneuservisy nabízí i skutečně čistý dusík, ale to je zbytečně drahé a těžko ověřitelné.

Odborníci říkají, že o pár procent více dusíku v pneumatice nemůže zásadně ovlivnit chování automobilu na silnici. Zcela určitě lze říct, že dusíkem se jízdní vlastnosti automobilu nezhorší. Otázkou zůstává, o kolik se zlepší.

Stokoruna dobře investovaná…

Je nasnadě, že firmy, které se plněním dusíku do pneumatik zabývají, si ho chválí. Například výrobce inertní směsi SIAD říká, že dusík v pneumatice lépe tlumí nárazy, snižuje úniky plynu z pneumatiky mezi ráfkem a pneumatikou, výrazně snižuje zahřívání pneumatiky a konstantním tlakem v pneumatice zvyšuje stabilitu vozidla. Tím také snižuje spotřebu. To v konečném efektu značí mnoho výhod – vyšší bezpečnost, finanční úspory i lepší komfort při cestách.

Osobní vozy jezdí vesměs na vzdálenosti v řádech deseti kilometrů a pneumatiky se tak nezahřejí na vysoké teploty. Ale u těžkých nákladních aut je to jiné. Řidiči kamionů říkají, že díky dusíku se nemusí na dlouhých trasách, kdy se pneumatiky extrémně zahřívají, bát exploze pneumatik. Majitelé nákladních aut, zejména pokud mají pneumatiky s dušemi, by tedy především z důvodu bezpečnosti, měli několik set korun za pneumatiku obětovat a pořídit do svých vozů plnění dusíkem.

Existuje kanadská studie z roku 2006, které byla provedena na taháčích s návěsy u dálkového dopravce. Závěry jen potvrzují, že vozy s pneumatikami plněnými dusíkem mají nižší spotřebu než ty obuté v pneumatikách plněných vzduchem. Pokud řidič nekontroloval pravidelně tlak v pneumatikách, byly rozdíly výraznější, protože vzduch uniká více, než dusík. Ještě výraznější pak byla delší životnost pneumatik.

Ostatně dusík se již delší dobu používá v pneumatikách letadel, závodních vozů a těžkých těžebních a stavebních strojů, které mají pneumatiky. Důvod? Právě zde se pneumatiky extrémně zahřívají a právě plnění inertními plyny je cesta, jak snížit riziko požáru či exploze.

…nebo vyhozená?

Stejně hlasitě jako příznivci dusíku jsou ale slyšet i odpůrci. Ti říkají, že dusík je jen finta pneuservisů, jak se obohatit a nechat si zaplatit za něco, co je ve vzduchu i tak. Tito řidiči prostě věří klasickému vzduchu a nevidí důvod měnit své zvyklosti jen proto, že současný „módní diktát“ velí hustit pneumatiky dusíkem. Přestože cena za jednu pneumatiku je v řádu desetikorun a naplnění dusíku do čtyř pneumatik vyjde na zhruba stovku, jistě každý z nás ví o lepším způsobu, jak tyto peníze utratit…

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky