18/2
Je montáž kol práce na doma nebo do servisu?

Je montáž kol práce na doma nebo do servisu?

18. února 2012 v 00.00   Pneumatiky – informace


Ačkoliv jsou zatím silnice pokryty sněhem, jaro se blíží a stále více řidičů přemýšlí, kdy vyměnit pneumatiky. Není to nic těžkého, pokud nemáte z různých důvodů jen jednu sadu disků…

Samomontáž: radši ne

Ačkoliv se najdou zruční domácí kutilové, kteří mění kola svépomocí, odborníci to nedoporučují. Prý by se měla montáž nechávat jen servisním technikům, kteří mají pro výměnu kol školení, zkušenosti a hlavně také techniku. Demontáž, montáž a vyvážení pneumatik doma v garáži prostě nezvládne každý.

Je totiž mnoho úskalí, na kterých by mohl laik „vyhořet“. Jedná se o předpisy stanovené výrobcem a zákonné požadavky, které je třeba dodržovat. Před provedením servisního zásahu je třeba prohlédnout vzhled pneumatik zvenku i zevnitř. Chybou by bylo také nedodržet pokyny pro montáž uvedeným na bočnici pneumatiky – směr otáčení nebo směr montáže.

Stejně tak je potřeba dodržovat obecné postupy pro montáž, demontáž, vyvážení a huštění pneumatik. Není radno zapomínat na systematickou výměnu ventilku. Podstatné je i dodržení provozního tlaku předepsaného výrobcem vozidla, pneumatiky nebo doporučený odborným přípravářem.

Mezi pneumatikami se samozřejmě vyskytují i různé specifické výrobky. K úzkoprofilovým pneumatikám, samonosným pneumatikám (tzv. pneumatiky Run Flat) nebo samotěsnicím pneumatikám se totiž vážou specifické požadavky vyplývající z jejich používání.

Vyvážení je důležité při každé montáži pneumatik pro odstranění vibrací. Kromě toho se tím předchází nepravidelnému opotřebení nejen pneumatik, ale i dalších součástí podvozku. Pokud byla předchozí pneumatika abnormálně sjeté, doporučuje se také provést měření souběžnosti a geometrie vozu.

Ventilek je důležitá součást pneumatiky a řidič by si měl vždy ověřit, zda při montáži došlo k výměně za nový ventilek. Pokud nikoliv, je výrazně ovlivněna nejen životnost právě namontovaných pneumatik, ale i bezpečnost cestujících.

Samomontáž pneumatik nedoporučuje na svém webu ani Continental – každá chyba při montáži může totiž vést k poškození patky nebo dokonce kostry pneumatiky. Tím se může výrazně snížit bezpečnost při cestování, v krajním případě může pneumatika prasknout.

Výměna pneu? Hračka!

Pokud pojmy demontáž a montáž rozumíte prostou výměnu pneumatik, máte po problému. Tento úkon zvládají i méně zruční řidiči sami, nicméně i zde je na místě připomenout rady zkušených.

Nové pneumatiky, nemáte-li čtyři stejně ojeté pneu, se doporučuje montovat na kola zadní nápravy. Je to kvůli bezpečnosti v náročných podmínkách. Testy dokázaly, že při řízení se snadněji kontroluje přední náprava než zadní. Vzhledem k tomu, že většina současných aut má pohon předních kol, přední kola se opotřebovávají rychleji než zadní pneumatiky.

Pro jistotu si vždy také zkontrolujete, jestli mají všechny 4 pneumatiky stejný profil, stejný rozměr a stejné indexy zatíženi a rychlosti. Důležitý je také rozdíl v opotřebování pneumatik – na stejné nápravě musí být menší než 5 mm.

Odborníci radí po namontování kola na vozidlo utáhnout šrouby pomocí momentového klíče s optimálním nastavením kroutícího momentu podle pokynů výrobce automobilu.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky