30/12
Mytí auta v zimě: V myčce, na zahradě, nebo vůbec?

Mytí auta v zimě: V myčce, na zahradě, nebo vůbec?

30. prosince 2013 v 00.00   Ostatní


Letošní zima je sice zatím celkem mírná, připomíná spíše jaro, ale v následujících týdnech můžeme očekávat mrazy, sněhovou nadílku a na silnicích sněhovou břečku. Vůz bude rychle špinavý a sůl nalepená na podvozku mu také nedělá zrovna radost. Je rozumné auto během zimy umývat nebo je lepší počkat na jaro?

Čistý automobil nejen uvnitř, ale také zvenčí, hodně vypovídá o svém majiteli. Zejména pro manažery je prakticky nemyslitelné jezdit špinavým autem. A udržovat vůz čistý má i ryze praktický efekt, totiž v delší životnosti, při mytí se často odhalí začínající problémy zejména na podvozku. Sůl z vozovky a usazeniny pomalu ničí podběhy, prahy i blatníky. Není asi třeba dodávat, že negativní vliv mají typicky zimní podmínky i na lak automobilu.

Umývejte a voskujte. Hned

Aby automobil v zimě jen zářil, je třeba začít s údržbou hned. Dokud jsou teploty alespoň trochu přijatelné, je třeba vůz důkladně umýt a důkladně navoskovat tzv. tvrdým voskem. V těchto chvílích je vhodné používat špičkovou autokosmetiku, případně svěřit vůz do rukou odborníků v autorizovaném servisu. Šetřit v této chvíli nemá smysl. Tuto možnost ale využijí zejména majitelé dražších aut, na levnější vozy stačí myčka, kde je radno použít ten nejlepší (resp. nejdražší) program, který auto i navoskuje, ošetří a umyje podvozek. Nečekejte ale, že kvalita vosku v myčce bude srovnatelná s tím používaným při ručním mytí.

Během zimy pak není nutné voskovat vždy, stačí zhruba při každé třetí či čtvrté návštěvě myčky. Nelze jednoznačně říct, zda je třeba mýt vůz jednou za měsíce nebo za dva, vždy záleží na požadavcích na vůz a aktuálním vzhledu. Někteří řidiči v zimě nejezdí do myčky vůbec, neboť jsou přesvědčeni, že to nemá smysl – navštíví myčku a za dva dni jejich vůz vypadá jako před tím…

Ručně to jde taky

Druhou možností je vyhrnout si rukávy, napustit kýbl vodou a pustit se do mytí svépomocí. Není toho moc potřeba – kbelík, houbu, vosk, leštěnku a saponát lze koupit za pár korun a používat se dají opakovaně. Kdo tuto možnost volí, má většinou čas a tak auto umyje a případně i navoskuje skutečně důkladně, nezapomíná se ani na prahy a interiér – koberečky, potahy a podobně. Nevýhodou je, že se většinou nelze při mytí na zahradě věnovat podvozku.

Auto se dá doma umývat, i když je venku celkem zimní počasí, jen je potřeba dodržet pár zásad. Samozřejmost je po umývání pečlivě vysušit zámky a těsnění dveří, kde by neměla zůstat žádná voda a určitě nebude chybou dopřát si krátkou projížďku před umývání i po něm, nejprve aby se auto dostalo do „provozní teploty“, pak aby se zbavilo veškeré přebytečné vody.

Po umývání je třeba při jízdě také několikrát prošlápnout brzdový pedál, aby se dostala voda z kotoučů, pak nebude koroze tak velkým nebezpečím. Kdo se rozhodne vůz nemýt, měl by udržovat čisté alespoň přední i zadní světla a obě SPZ. Za špinavou registrační značku si můžete vysloužit pokutu až tisíc korun.

Ovšem jakmile klesne teplota pod bod mrazu, na mytí auta radši zapomeňte. Jedná se o velký teplotní šok pro lak vozu a sklo může i prasknout. Ostatně myčky jsou až na výjimky obvykle při teplotách pod – 5 °C zavřené. I dnes ale existují řešení, jak využívat myčku i v mrazu, zkušenost kdy zmrzlý kartáč bouchá do suché karoserie je snad již nadobro minulostí…

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky