26/6
Také dojíždíte zimní pneu v létě?

Také dojíždíte zimní pneu v létě?

26. června 2016 v 00.00   Zimní pneumatiky (zimní pneu), Letní pneumatiky (letní pneu)


Panující vysoké teploty opět nastolují otázku, zdali je bezpečné „dojíždět“ v létě staré zimní pneumatiky. Jistě, dělají to tak téměř všichni motoristé. Vzorek, který již pro zimní provoz nestačí, ještě v létě poslouží více než dobře. Na druhou stranu, pneumatika konstruovaná pro teploty pod bodem mrazu nemůže optimálně fungovat, když se teploty na slunci pohybují třeba i nad 50 °C…

U „druhých aut“ to má smysl

Samozřejmě že není problém dát staré zimní pneumatiky na tzv. „druhé auto“, tedy vůz, kterým se jezdí jen jednou za čas a navíc není problém jej občas nechat stát v garáži. Sváteční motoristé navíc nevyjíždějí nejen ve chvílích, kdy je počasí extrémně mrazivé, ale ani v opačném extrému. Stejně tak na městských vozech zimní pneumatiky nemusí být nutně nebezpečné. I když je provoz v „džungli velkoměsta“ kolikrát větší drama než jízda na plný plyn po dálnici.

Velkou roli zde hraje i finanční úspora, která může dosahovat až tisíců. I ty nejlevnější pneumatiky (vysloveně nebezpečné čínské produkty nepočítáme, stejně jako protektory) se v rozměru 14“ jen těžko koupí pod tisícovku a ojeté zimní pneumatiky na voze, který prostě nejezdí často, vydrží i kolik let. Jen je pak třeba před zimou vyměnit staré zimní za nové zimní obutí.

Samozřejmě, výrobci doporučují pneumatiky maximálně po osmi letech měnit kvůli stáří, ale podívejte se pro zajímavost na parkovišti, jaké číslo DOT mají pneumatiky na vozech „běžných motoristů“. Perličkou je, že zimní pneumatiky by se měly jezdit maximálně čtyři zimy, pak prý již ztrácí důležité vlastnosti.

A nelze opomenout zákon – zatímco zimní pneumatiky mohou být v některých oblastech během zimních měsíců povinné, opačně to neplatí. Nicméně řidiči dodávek často jezdí na zimních pneumatikách celý rok, přijde jim to totiž bezpečnější. Dodejme, že zatímco obutí na autě musí mít v zimě minimálně 4 milimetry, v létě stačí 1,6 milimetru.

Jako celkem schůdný kompromis pro motoristy, kteří často nejezdí, mohou být celoroční pneumatiky. To je obutí, které má vyvážené vlastnosti a i když jejich kritici tvrdí, že spojují nevýhody letních i zimních pneumatik, není to tak docela pravda.

Radši neriskovat…

Naopak u aut, která jsou v provozu dennodenně je lepší obout vždy letní pneumatiky. Zimní směs při teplotách nad 20 °C nefunguje nijak skvěle – protože je měkčí, vzorek „mizí“ na rozžhaveném asfaltu rychleji a také spotřeba vozu se zvyšuje zhruba o desetinu. Nicméně zastánci „dojíždění“ zimních pneumatik v létě tvrdí, že stářím pneumatika tvrdne a tak se ze zimní stává de facto letní směs. Tuto praxi doporučují i někteří odborníci.

Zatímco nové pneumatiky se dají pořídit za pár tisíc, cena vozu se pohybuje o jeden až dva řády výše a tak je namístě, zdali je dobrý nápad šetřit zrovna na tomto místě. Ve chvíli, kdy se vůz pohybuje po dálnici rychlostí 130 km/h (nebo i rychleji), je potřeba mít obuté pneumatiky, na které je stoprocentní spoleh. A to v letních vedrech nejsou pneumatiky stvořené pro teploty na bodu mrazu.

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky