15/8
Mějte v pneumatikách správný tlak

Mějte v pneumatikách správný tlak

15. srpna 2016 v 00.00   Letní pneumatiky (letní pneu)


Výrobce pneumatik radí počítat při hustění pneumatik s teplotou vzduchu. Tlak v pneumatice totiž roste nebo klesá o 0,1 atmosféry při změně teploty o 10 °C, jak nedávno uvedl Continental. To je v současné době, kdy se teploty ráno a odpoledne výrazně liší, nutné vědět.

Rozhodně se nedoporučuje ráno při cestě do práce zkontrolovat tlak a v obavách, že je nějak nízký, pneumatiky hned na nejbližší benzince dofouknout. A co víc, většina motoristů si řekne, že je radši trochu „přefoukne“ (ostatně, odborníci to doporučují, tlak nižší o deset procent prý může snížit životnost až o polovinu) a to může mít v odpoledním vedru velké a nemilé následky. Zatímco ráno totiž může být klidně pod 10 °C, odpoledne na slunci není v srpnu problém ani padesátka a to už je 0,4 atmosféry rozdíl.

Pneu může explodovat

„Pokud tedy běžně hustíte pneumatiky na maximální doporučenou úroveň, můžete mít nyní v pneumatice nebezpečný přetlak, který může v extrémním případě skončit explozí,“ potvrzuje přímo Continental, že není radno brát tlak v pneumatikách na lehkou váhu. Nebezpečí pak nepředstavuje jen jízda během parného odpoledne po vyhřáté vozovce, ale také parkování auta na nestíněném místě.

Je proto radno hustit pneumatiky na průměrnou hodnotu, aby byla dostatečná rezerva směrem vzhůru (pro teplá odpoledne), ale také dolů (to pro jízdu během chladného rána). Výrobci vozidel sice předepisují kontrolu tlaku v pneumatikách vždy, když se bere u benzinky plná nádrž, ale to snad nikdo z řidičů nedodržuje, běžná praxe je vše zkontrolovat dvakrát za rok při přezouvání, třetí kontrola může pak být před delší cestou na dovolenou. Mimochodem, na zahraniční dovolenou si určitě vezměte vlastní pneuměřič, čímž se vyhnete složitému přepočítávání jednotek při případných potížích s tlakem.

Kolik je „správně“?

Je však obtížné, respektive nemožné, uvést obecně, na jaký tlak pneumatiky hustit. Tato hodnota se totiž liší nejen mezi výrobci, ale i mezi jednotlivými modely. A co více, i samotný model vozu má jiné doporučené hodnoty pro situace, kdy v něm jezdí jeden člověk a kdy vozí těžší náklady. Čím více hodlá motorista vůz zatěžovat, tím blíže k horní hranici v doporučených hodnotách by měl být.

V manuálu k vozu je doporučený tlak uveden, navíc bývá i někde přímo na voze – obvyklá místa jsou hrdlo palivové nádrže, středový sloupek, dveře řidiče či spolujezdce nebo spodní strana přístrojové desky. Pak už jen správně se zorientovat dle karoserie a motoru – štítky jsou obvykle univerzální a je tam doporučených hodnot více. Druhou možností je orientovat se podle výrobce pneumatik – to je vhodné v případě, kdy jsou pneumatiky nějakým způsobem specifické.

V relativně jednoduché situaci tak zůstávají pouze motorkáři, kterým stačí pohybovat se mezi minimálními hodnotami stanovanými výrobcem motocyklu a maximálními čísly, které udávají výrobci pneumatik. Co se týká automobilů, zde už jen připomeňme, že kromě stejného tlaku musí mít pneumatiky na jedné nápravě také stejný vzorek. Méně se mezi motoristickou veřejností však již ví, že pneumatiky je nejlepší hustit před jízdou, když ještě nejsou zahřáté otáčením se a třením o vozovku.

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky