31/10
Zimní pneumatiky pro osobní vozy slaví 80 let

Zimní pneumatiky pro osobní vozy slaví 80 let

31. října 2016 v 00.00   Zimní pneumatiky (zimní pneu), Nákladní pneumatiky (nákladní pneu), Pneumatiky – informace


Motoristé po celém světě si dnes již nedovedou představit jízdu v zimních podmínkách na speciálních pneumatikách. Sníh a led, případně sněhovou břečku nebo spoustu vody, to vše na silnicích zvládají pneumatiky s označením M + S o poznání lépe než jejich letní protějšky. Přitom byly vynalezeny teprve před osmdesáti lety…

Je to přesně osmdesát let, kdy se v automobilovém průmyslu udál velký krok dopředu – to když Nokian Tyres přestavil první zimní pneumatiku pro osobní vozy. Poslední generace se stejným názvem, totiž Nokian Hakkapeliitta, se vyrábí a prodává dodnes. Není bez zajímavosti, že „Hakkapeliitta“ znamená starý válečný pokřik, který vyjadřuje houževnatost Seveřanů a jejich sílu zvládnout i ty nejnáročnější podmínky.

Pravda, za úplně první pneumatikou bychom museli ještě více do historie, až do roku 1934, ale tehdejší model „Kelirengas“ byl určen pouze pro nákladní vozy a autobusy. Až model přicházející o dva roky později radikálně změnil bezpečnost na silnicích během zimních měsíců. To jistě potvrdí každý, kdo už si z nějakého důvodu zkusil jízdu na sněhu s letními pneumatikami. Posuďte sami – dnes motoristé po celém světě používají více než 700 000 000 zimních pneumatik. Přitom ještě před pětaosmdesáti lety nebyla ani jediná.

Jaká vlastně byla první zimní pneumatika pro osobní vozy? Zde byl důležitý především extrémně hluboký vzorek, protože auta tehdy – a ve Skandinávii obzvláště – běžně jezdila v závějích sněhu. Prohrnování silnic se dostalo ke slovu až o několik let později, o posypu ani nemluvě. Tato pneumatika tedy musela fungovat na uježděném sněhu, na náledí, ale musela obstát také na asfaltu. Nezapomínejme přitom, že standardní pneumatiky v té době měly vzorek jen velmi decentní, prakticky žádný.

Druhá světová válka rozvoj tohoto odvětví trochu zpomalila, nicméně po ní začaly nabízet zimní pneumatiky i další výrobci – od roku 1952 měl zimní obutí v nabídce Goodyear (pneumatiky s hřeby představil v roce 1965) a o dvacet let později představil Michelin zimní pneumatiku zahrnující nejnovější inovace jako proměnlivou šířku běhounu.

Pneumatika s hřeby (ne)jen pro záchranáře

Postupem let se objevila speciální směs pro zimní období a další inovace. Roku 1961 přišla na svět první hrotovaná pneumatika Kometa-Hakkapeiita. Ta si díky rally získala velkou popularitu a oblibu, nicméně v mnoha zemích je pro běžný provoz zakázána. Také v Česku jí smí na veřejných komunikacích využívat pouze záchranné složky. Pokud si ovšem pronajmete nějaký areál, klidně se tam můžete dosyta vyřádit na těchto pneumatikách.

Dnes je svět již někde jinde a to platí i o tom pneumatikářském. Různé verze pneumatik zohledňují specifika různých regionů, při vývoji přichází v úvahu klimatické podmínky, stav komunikací a způsob jejich údržby během zimy. Navíc se nabízí specifické obutí pro určité kategorie vozů a výrobců po celém světě je tolik, že by k jejich spočítání člověku možná ani nestačila dvojciferná čísla.

V posledních desetiletích se pak uskutečnilo několik zásadních inovací, které podle odborníků ještě nějakou dobu vydrží. A to i přesto, že výrobci investují co výzkumu a vývoje zimních pneumatik obrovské peníze a tyto pneumatiky jsou díky tomu stále dokonalejší…

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky