10/2
Co takhle zimní pneu s hroty? / Pneumatiky s hřeby

Co takhle zimní pneu s hroty? / Pneumatiky s hřeby

10. února 2010 v 12.15   Zimní pneumatiky (zimní pneu)


V České republice momentálně graduje zimní období přívaly sněhu a jako každoročně trápí všechny řidiče. Právě řidiči by v letošní sněhové kalamitě nejvíce ocenili pneumatiky s hroty. Ty jsou ostrým kontrastem proti letním pneumatikám, které někteří řidiči nechávají na svém voze takřka celý rok a s přezutím čekají do poslední chvíle.

Pneumatiky s hroty pro osobní vozy? Ne!

V první řadě je nutno podotknout, že pneumatiky s hroty jsou v České republice zakázány a na vozy si je smí s výjimkou namontovat jen složky záchranné služby. Donedávna bylo možné tyto pneumatiky používat i při zimních automobilových rally, ale i zde jsou již několik let zakázány.

Naopak používání pneu s hřeby je běžnou záležitostí ve skandinávských zemích, ale i v zemích, kde nejsou přívaly sněhu o nic větší než v České republice. Hroty je možné použít například v Belgii, Bělorusku, Dánsku, ve Finsku, Francii, v Irsku, na Islandu, v Itálii, Litvě, Lotyšsku, Lucembursku, Norsku, Rakousku, ve Velké Británii a Severním Irsku, ve Švédsku, Švýcarsku nebo vcelku překvapivě i v Řecku.

Ačkoliv se přes zákaz používání u nás zdá být zbytečné hodnotit jejich kvality, neodpustíme si vyzdvihnutí těch špičkových. Uznávaný švédský magazín Motorföraren si dal práci s testem pneumatik s hroty na sněhu, ledu a na mokré vozovce. Vítězství si odnesla těsně pneumatika Gislaved Nord Frost 5 před Michelin X-ICE North 2. Třetí místo již s větším odstupem patří pneumatice Nokian Hakkapeliitta 7 a čtvrté Bridgestone Noranza 2. Za propadák se dají brát pneumatiky AGI Sarek, které suverénně figurují na posledním místě.

Pro představu, na jedné pneumatice může být téměř čtyři sta ocelových hřebů o délce až téměř jeden centimetr, tato délka závisí na podmínkách, ale bývá zpravidla o několik milimetrů nižší a to do osmi milimetrů. Na slabé vrstvě sněhu či ledu jsou použity nejkratší hřeby. Ve vrstvě, která čítá již několik centimetrů se používá střední délka hřebů. Nejdelší, zmiňované osmimilimetrové jsou používány do pravých zimních podmínek s větší vrstvou ledu a sněhu. V ledu je tedy permanentě zabodnuto zhruba padesát hřebů na jedné pneumatice. Ty poskytují nevídaný požitek z jízdy.

Perlička od BFGoodrich

Zajímavostí je i například perlička z továrny BFGoodrich. Tato společnost byla mimo jiné v sezoně 2007 oficiálním dodavatelem pneumatik pro mistrovství světa v rally. Preciznost výroby závodního obutí pro švédskou rally je obrovské. Každý hřeb je do pneumatiky vkládán a lepen individuálně a práce na jedné pneumatice zabere zhruba tři sta hodin.

V české republice lze i přes zákaz používání zimní pneumatiky s hroty zakoupit. Cena jedné pneumatiky se pohybuje od čtyř tisíc korun a to u značek Michelin a Lappi a to při délce hrotu tři milimetry. Druhou možností je zakoupení běžně dostupných zimních pneumatik s otvory na hroty, které je možné nastřelit zhruba za deset korun kus. U čtyř pneumatik se tedy cena pouhého nastřelení vyšplhá až nad hranici deseti tisíc korun.

Závěrem si lze jen položit otázku, zda používání zimních pneumatik s hroty či hřeby, je jedno jak je nazýváme, je v České republice nutné. Zda by například v horských oblastech změna silničního zákona nebyla ku prospěchu místních obyvatel. Otázek lze určitě položit více a o dopovědích lze spekulovat.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky