28/4
Geometrie kol: Šetří peníze i problémy s ovládáním

Geometrie kol: Šetří peníze i problémy s ovládáním

28. dubna 2012 v 00.00   Pneumatiky – informace


Pokud se zdá, že auto „táhne“ k jedné straně, nebylo by špatné zajet do pneuservisu, kde provádí vyvážení vozidla, tedy seřizují geometrii. Jde v podstatě o konstrukční nastavení vozidla, které si řidič v garáži (pokud nemá jako hobby opravování vozidel) prostě neudělá. Pro přední i zadní nápravu se provádí zvlášť.

Pokud v servisu mluví o geometrii kol, jde vlastně o seřízení sbíhavosti. Stále nevíte? Laicky řečeno se jedná o nastavení náklonu (příp. odklonu, záklonu či příklonu) kol, které je nutné k tomu, aby se pneumatiky rovnoměrně sjížděly po všech jejich stranách a na všech kolech. Díky tomu se zároveň zachovává stabilita automobilu, tak nezbytná pro bezpečnost posádky automobilu. Také komfort z jízdy je u správně seřízeného vozu podstatně lepší. Ke komfortu, zejména při vyšších rychlostech, přispívá také vyvážení kol. To ale není totéž co geometrie.

Cena je závislá na typu automobilu, obecně jde o pár stovek. Je určitě rozumnější provést tuto investici než pak kvůli nadměrně sjeté jedné pneumatice kupovat celou sadu nových. U zadní nápravy mohou být hodnoty sbíhavosti dané z výroby a tedy konstantní.

Pokud při cestování hledíte i na výdaje, zřejmě vás osloví, že rovnoměrné opotřebení může prodloužit životnost pneumatik až o pětinu. Další náklady přinese dobře seřízená geometrie i u spotřeby paliva.

Seřídit geometrii se doporučuje vždy po výměně letních a zimních pneumatik, tedy na jaře a na podzim, dělá se často preventivně. Druhá situace, kdy se vyplatí zajet do pneuservisu, je po „vymetení“ hluboké díry na silnici nebo po najetí na obrubník. Geometrii dokáže slušně rozhodit i delší jízda po nekvalitních cestách, kterých se v republice najde dostatek. Geometrie se seřizuje i po dalších servisních úkonech, jako je například oprava nápravy, výměna tlumičů, čepů, dílů řízení nebo jakýchkoliv dalších pracích na podvozku, které by mohly změnit těžiště vozu. Na nastavení geometrie je třeba myslet i v případě, že motorista mění světlou výšku automobilu.

Doma to neuděláte

K seřízení geometrie je potřeba vyhledat odborné pracoviště, naprosto samozřejmé je, že tuto práci provádí pneuservisy. Nejen, že zdejší mechanici jsou zkušení a ví, co a jak, ale mají také k této činnosti určené tabulky a zařízení. Geometrii lze seřídit buď na optickém nebo na digitálním přístroji. Pneuservisy nabízí dvoukolová a čtyřkolová geometrie. Pokaždé umístí hlavice na všechna kola a pak nastavují buď jen přední nebo přední i zadní kola.

Odklon, záklon, sbíhavost – samé odborné termíny, kdo se v tom má vyznat? Zkusme si je trochu vysvětlit. Odklon může být pozitivní nebo negativní, jedná se o vyjádření toho, zda se kolo naklání dovnitř nebo ven a uvádí se ve stupních. Záklon je pak úhel sklonu čepu, měřený ve stupních při pohledu z boku vozidla. Nejpodstatnější hodnotou pak je sbíhavost. To je úhel, který svírají podélné osy kol vozidla a lze ji nastavit, na rozdíl od odklonu a záklonu. Když se tedy nastavuje geometrie náprav, která zahrnuje tyto tři parametry, pracuje se vlastně jen se sbíhavostí.

Doporučujeme číst magazín o autech Motoristi.cz

Topnahradnidily24.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky