27/7
Zouvačka pneu: Páky nechte cyklistům

Zouvačka pneu: Páky nechte cyklistům

27. července 2012 v 00.00   Ostatní


Doma v garáži má zouvačku pneumatik asi málokdo, naopak v pneuservisech se jedná o nezbytné a do značné míry základní výbavu. Vyzouvání a nazouvání pneumatik pomocí „montpáky“ zůstává již jen záležitostí cyklistů.

Kratší čekací doba a levnější cena

Co to vlastně je vyzouvačka kol? Jedná se o pneumaticko-elektricky poháněný stroj, který tedy ke své práci potřebuje připojení na elektřinu (380 V) a také na vzduchový kompresor. Díky použití zouvačky v pneuservisu může motorista, který potřebuje třeba vyměnit letní pneumatiky za zimní a disponuje jen čtyřmi ráfky, čekat kratší dobu a zaplatit méně peněz. Otočná deska zvládne protočit pneumatiku za méně než deset vteřin a to je rychlost, kterou člověk s pákou nikdy nezvládne. O náročnosti na fyzičku a zručnost ani nemluvě. Ač tento stroj váží několik set kilo, jeho hlučnost je pod 70 decibelů.

Zouvačky pro malé i velké pneuservisy

Mechanici shánějící se po podobném pomocníkovi mohou vybírat z několika typů zouvaček. První možností je poloautomatické zouvačka pneumatik, která pro běžné využívání v autoservisu nebo pneuservisu zcela stačí. Umí to, co se od ní požaduje – sundá pneumatiku z ráfku nebo ji naopak nazuje.

Tato zouvačka má do strany výklopné montážní rameno a upínací talíř s rozsahem upnutí, do kterého se vejde snad jakákoliv pneumatika (například typ TC01 uchytí pneumatiky o rozměru 10" až 41", model TRC01 pak zvládne pneumatiky pro nákladní auta, autobusy i jiné vozy, které využívají rozměr 14" až 26"). Jednotlivé modely zouvaček se mohou rozlišovat velikostí montážního stolu, tzn. schopností uchytit na zouvačku kola různých velikostí.

Větší pneuservisy, kde je kladen i důraz na rychlou výměnu, jistě zvolí profesionální automatickou zouvačku kol. Zde již je možná obsluha pomocí jednoho tlačítka. Tyto stroje bývají vybaveny pneumaticky odklopným ramenem dozadu za stroj, pneumatickou aretací montážní patky a také mohou být vybaveny tlakovým dělem pro rychlé nafouknutí a nazutí pneumatik. Jedná se o technologický skvost – vzduchové dělo má svoji vlastní tlakovou nádobu a trysky jsou integrovány do čelistí pod uchyceným kolem. Vzduch tedy směřuje kolem ráfku přímo do pneumatiky. Některé zouvačky pak využívají pro svoji činnost hydrauliku.

I pro motocyklisty

Zouvačky lze členit také podle automobilů, pro jejichž kola jsou určeny. Tento stroj pomůže motoristům s osobními, užitkovými vozy, s nákladními auty a autobusy, ale tím vše nekončí. Aby bylo možné rychle pomoct i motokrářům, lze ke každému modelu zouvačky přikoupit i adaptéry pro uchycení kol motocyklů. Aby bylo možné vyhovět úplně všem, lze pořídit pomocná montážní ramena. Jedná se o pneumatické zařízení, které se používá při nazouvání a vyzouvání nízkoprofilových runflat pneu.

V podstatě drobnosti jsou pak plastové kryty pro použití zouvačky také u ALU disků, hustič pneumatik s manometrem nebo jednotka pro mazání tlakového vzduchu. Tyto drobnosti pak zajišťují, že majitel bude s odvedenou prací maximálně spokojen a pracovníci pneuservisu se ještě méně nadřou.

Doporučujeme číst magazín o autech Motoristi.cz

Topnahradnidily24.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky