19/4
Tlumiče pérování odvádí tu nejtvrdší práci

Tlumiče pérování odvádí tu nejtvrdší práci

19. dubna 2012 v 00.00   Ostatní


Při jízdě sice trochu tlumí nárazy pneumatiky, ale to je dost málo, obzvláště pokud jsou správně nafouknuté. Že automobil nelétá po silnici jako pingpongový míček je práce zejména tlumičů pérování, které odvádí ze všech částí povozku nejtvrdší práci a také „schytají“ všechny rány, kterým se vůz na českých silnicích nevyhne…

S pneumatikami bychom našli podobnost, i co se kvality týká. Také tlumiče se dají sehnat drahé či levné a i v tomto sortimentu se dají najít levné značky, které bývají poměrně kvalitní, například ALKO. Špičkové tlumiče pak jsou KAYABA, KONI, BILSTEIN, SACHS nebo MONROE. Většinu z nich motoristé znají také z automobilových závodů. Vliv na životnost a stav tlumičů nemá jen povrch a kvalita této součástky, ale také styl jízdy. Motorista, který před retardéry moc nezpomaluje a velké díry v silnici projíždí, se brzy bude divit…

Tlumiče? Jednoduché i hi-tech

Pokrok nelze zastavit a tak kdysi celkem jednoduchá zařízení, kterými byly tlumiče pérování, jsou dnes již složitá zařízení. Jak fungují? Pro hrubou ilustraci si můžeme představit kovovou trubici naplněnou olejem, v níž se pohybuje perfektně utěsněný píst. Olej klade odpor a píst klouže nahoru a dolů. Aby auto neskákalo příliš, je kolem této trubky z vnějšku vinutá pružina. Tolik základní ilustrace.

Tyto olejové tlumiče sice stačí pro nenáročné zákazníky, ale pro sportovnější jízdu je potřeba něco lepšího. Olej se totiž nechá pístem stlačovat jen neochotně a tak jsou na trhu i tlumiče plynokapalinové. V konstrukce tlumiče pérování Monotube je objem oleje nastaven oddělenou kapsou plynu za pohyblivým pístem a nachází se zpravidla vespod tlumiče. Píst kolem sebe nesmí propouštět žádný olej, ale proudění tam a zpět musí být umožněno. Proto v sobě má píst obtokové kanálky s jednosměrnými ventily (jakési žábry), kterými olej protéká. Od toho se pak odvíjí charakteristika tlumiče.

Lze ale mít na autě i konstrukci dvouplášťovou, tzv. Twin Tube. Zde se v tlumiči nachází dvě soustředěné trubice. Vnitřní s pístem a vnější s odděleným zásobníkem oleje a plynovou kapsou. Nadbytečný olej se přes spodní ventil protlačuje do vnější trubice. Konstrukce je to bytelná, ale v nízkých rychlostech hůře funkční. Pro tyto případy je určená konstrukce s externím Monotube zásobníkem. Lepší kontrolu vozidla díky jedinečné technologii dvojího disku nabízí tlumiče Monroe Reflex. Jejich přednosti prý řidiči ocení ve většině nebezpečných situací jako je změna jízdního pruhu, brzdění, prudké zatáčení a podobné manévry.

Tlumiče Bilstein jsou jedna ze špičkových značek. Foto: www.bilstein.deTlumiče Bilstein jsou jedna ze špičkových značek. Foto: www.bilstein.de

S problémy do servisu

I když bude řidič jezdi sebeopatrněji, občas se nějaké té díře nevyhne a i kdyby, i tlumiče nebudou stále jako nové. U běžných aut jsou tedy občas problémy s funkcí tlumiče, které pozná i sváteční řidič. V jejich důsledku auto na silnici špatně sedí a je nutné rychle vyhledat servis, než se stane nehoda. U starších aut lze při troše zručnosti zvládnout opravu i v garáži. Výměna tlumičů znamená mimo jiné rovnoměrnější opotřebovávání pneumatik a také snižuje opotřebování jiných částí automobilu. O jízdním komfortu, který je s kvalitními tlumiči o poznání lepší, snad ani není třeba mluvit.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky