23/5
Ekologická likvidace je zdarma, pokud je vůz kompletní

Ekologická likvidace je zdarma, pokud je vůz kompletní

23. května 2012 v 00.00   Ostatní


Každý motorista, který si pořídí novější vůz, řeší také otázku, co s tím starým. Pokud jde o ojetou octavii, tu ještě celkem snadno prodá. Starší vozy ale často míří rovnou na vrakoviště. Je to sice zdarma, ale zapomeňte, že třeba motorem potěšíte známého kutila ve vsi.

Je to zdarma

Pro motoristy v Evropě, a tedy i v ČR, platí bezplatné odevzdání autovraku, pokud mu nechybí podstatné části. Pokud tedy vraku chybí například motor, vlastník musí zaplatit stokorunové částky, jinak nedostane potvrzení o ekologické likvidaci. A bez toho by mohl mít v budoucnu problémy. Právě na základě tohoto potvrzení je automobil pak legálně vyškrtnutý z registru motorových vozidel. Tuto likvidaci může provádět pouze akreditovaný subjekt s patřičným povolením, který o likvidaci vydá protokol. Dopravní inspektorát pak ověří pravost protokolu a vůz odhlásí. Pokud auto nezodpovědný motorista odstaví kdesi v lese, hrozí mu několikatisícová pokuta.

Motorista přitom nemusí mít pocit, že vrakoviště na likvidaci prodělají a že by jim tedy měl alespoň nějakou tu stovku dát. Autovrakoviště totiž získávají dotace v řádech stovek na zpracování každého vraku. V součtu jde o poměrně velké peníze, podle velikosti vrakoviště.

Kromě toho je autovrak zdrojem cenných druhotných surovin jako sklo, ocel, zinek nebo hliník. Už dnes fungují zpracovatelé skel z automobilů nebo molitanu ze sedaček, je jich ale v porovnání s počtem autovraků stále málo. Například v Ostravě funguje recyklace pneumatik, ale dovézt je tam je pro většinu republiky finančně náročnější než je vyhodit na skládku. Hovoří se proto o dalších dotacích, určených na zpracování autovraků.

Musí být komplet

Jak již bylo uvedeno výše, vrak musí obsahovat hlavní části, tedy hlavní část karoserie, motor, převodovka, nápravy, popřípadě nosný rám. Některé příslušenství motoru (rozdělovač, startér, alternátor), nebo interiér nemusí vrak obsahovat. Vozidlo může být i po požáru, ale musí obsahovat hlavní části. Za chybějící části se pak platí stokorunové poplatky.

Vrak vozu může obsahovat veškeré provozní náplně, včetně autobaterie, paliva, brzdové kapaliny, oleje, nemrznoucí kapaliny apod. Existují totiž přístroje, které si s tím umí poradit. Stejně tak lze zlikvidovat ekologickou cestou vůz s pohonem na LPG nebo CNG. Likvidaci však předchází demontáž nádrží. Je to bez poplatku pro majitele vozu.

Rozhodně nelze čekat, že vrak bude „zlatým dolem“. Některé firmy provádějící likvidaci sice za autovrak zaplatí, ale nejedná se o závratné sumy. Vzhledem k tomu, že vrak bývá často nepojízdný a likvidátoři si pro něj musí dojet, musí majitel obvykle dát pár korun za cestu.

Stáří aut v ČR? Tristní

V ČR je v současnosti více než 7 200 000 aut a asi 62 % tvoří osobní auta. Jsou zde zahrnuta ale i auta, která již nejsou provozována a zvyšují průměrné stáří českého vozového parku. Průměrný věk vozidel se v ČR od roku 1999 drží mezi 13 a 14 lety. Například v USA je to 8,8 let, Německu 8 a v Rakousku 7,7. „Je to poněkud tristní vzhledem k tomu, jakou jsme velmocí ve výrobě automobilů,“ říká k stáří automobilů v ČR Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky