17/7
Celoroční pneumatiky: Ani kočka ani pes

Celoroční pneumatiky: Ani kočka ani pes

17. července 2013 v 00.00   Letní pneumatiky (letní pneu), Ostatní, Pneumatiky – informace, Zimní pneumatiky (zimní pneu)


Je mnoho řidičů, kteří jsou prostě filutové – jedou několik kilometrů navíc, aby koupili benzín levnější o 10 halířů, dávají do depozita auto, se kterým nebudou pár týdnů jezdit nebo si pořídí celoroční pneumatiky. Ekonomický efekt mnohých „zlepšováků“ je přinejmenším sporný, u používání celoročních pneumatik ve vedrech, která nás zrovna zužují, jde ale i o bezpečnost.

Každá celoroční pneumatika, ať už si výrobce říká cokoliv, je totiž vždy jen kompromis mezi zimní a letní pneumatikou. Je to obutí pro řidiče, kteří se obvykle pohybují jen po městě, a když napadne hodně sněhu nebo je extrémní vedro, tak prostě mohou svou cestu o den dva odložit. Pro cestu na nákup a zpět takové pneumatiky určitě stačí. Je také fakt, že zejména řidičky ušetří peníze za přezouvání a úsporu času pocítí i ti, kteří si pneumatiky na podzim a na jaře mění sami…

Přestože poptávka po celoročních pneumatikách není v ČR kdovíjak vysoká, nějaké se prodají. Jsou to gumy zejména pro příležitostné řidiče. Nebo na nich v podstatě jen stojí rezervní auto v rodinách, které jsou na vozidle závislé. V takovém případě se na nich asi jezdit dá, jen je potřeba myslet na to, že při extrémních zimách a vedrech prostě nebudou fungovat optimálně. Pokud se tedy mladí řidiči nedokážou krotit, bude lepší jet na koupání k vodě na kole než ve voze s celoročními pneumatikami.

A konec konců, i v zimě se dají používat. Mezi motoristy se dokonce traduje, že v zimě může být kvalitní celoroční pneumatika (Goodyear, Vredestein nebo Hankook) lepší volbou než levná zimní. A kdo za volantem nemusí lámat rychlostní rekordy, na celoročních pneumatikách dojede i v létě, kam potřebuje. Nicméně od celoročních pneumatik neznámého výrobce radši dejte ruce pryč, i kdyby byla cena sebevíc výhodná.

Ani pokuty se s takovými pneumatikami není třeba bát – policie je v zimě uznává jako zimní pneumatiky. Je-li pneu na bočnici označeno písmeny M+S, M S, M/S nebo MS, je podle zákona vyhovující pro zimní období. Ve vlastním zájmu ale rozhodně není dobré jezdit s celoročními pneumatikami v zimě nějaké obzvláště dlouhé trasy. Kdo musí hodně jezdit, má dražší auto nebo bydlí v horách, jen riskuje zbytečné problémy. Zimní pneumatiky se v takovém případě rozhodně vyplatí.

Skvělé ve vedru i na sněhu? To nejde

Jak se tedy vlastně takové univerzální pneumatik poznají, když nevyužijeme k pomoci internet? Celoroční pneumatiky lze snadno poznat podle piktogramu na bočnici – objevují se na něm kapky, sněhová vločka, list a slunce symbolizující čtyři roční období. Jak obrázky napovídají, tyto pneumatiky musí odvést co nejlepší práci v horkých letních dnech i když sněží. A to je stále neřešitelný problém.

Největší potíž je v tom, že se letní pneu dělají z jiné směsi než zimní. Je to logické – zimní pneu musí fungovat často i při teplotách pod bodem mrazu, zatímco ty letní v teplotách i o sedmdesát stupňů vyšších. Dnes jsou již (snad) minulostí doby, kdy byly celoroční pneumatiky hlučné, nestabilní a v zimě nebezpečné. Aby ne, vždyť šlo o kombinaci směsi pro letní pneu a vzorku pro zimní. Přesto jsou stále celoroční pneumatiky jen kompromisem. Navíc tyto pneumatiky mají kratší životnost a zvyšují spotřebu vozidla. Takže to s nimi až taková výhra není.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky