24/11
Závodní pneumatiky: Jak se "vaří" úspěchy?

Závodní pneumatiky: Jak se "vaří" úspěchy?

24. listopadu 2014 v 00.00   Pneumatiky – informace, Pneumatiky Dunlop


Dunlop je jedním z mála výrobců, který se aktivně zapojuje do závodů motocyklů i automobilů na té nejvyšší úrovni. A díky tomu, že odhalil část svého know-how, můžeme se podívat na závodní pneumatiky podrobněji…

Život pneumatiky pro závody Moto2 začíná v modelovacím prostoru. Počítačový software dnes umí tvořit velmi důvěryhodné simulace a tak lze pracovat i s parametry jako je tuhost, stabilita, kalkuluje s alternativními kompozitními materiály a na závěr najde optimální profil. Tento program může běžet i týden.

Inženýři Duplopu pak postaví 3D model pomocí sofistikovaného CAD software. Zde je kladen důraz na oblasti, které by mohly generovat teplo. Ve chvíli, kdy jsou ukončeny všechny práce na počítači, může se začít s řezáním pryže pro výrobu pneumatiky.

Stavba pneumatiky začíná jemnými vrstvami speciálních materiálů jako jsou polyamid, hedvábí, kovová a kompozitní vlákna. Uvnitř se pak nachází základ Dunlop NTEC. Z pochopitelných důvodů se ale výrobce příliš nerozepisuje o tajemství, které stojí za stabilitou a potažmo ze lepší přilnavostí v zatáčkách, delší výdrží a lepší zpětnou vazbou od pneumatik (Multi-Compound technologie).

Každý okruh je jiný

Inženýři Dunlopu samozřejmě shromažďují výsledky laserového scanování z každého závodního okruhu, na základě těchto dat lze pak rozdělit okruhy podle toho, jak rychle na nich běhoun pneumatiky mizí. Každý okruh má totiž specifický a jinak agresivní asfalt. Tyto údaje spolu s historickými daty a telemetrií pomohou zvolit na každý závod optimální směs.

Pneumatiky pro Moto2 musí zvládat široký rozsah provozních teplot, navíc podléhají přísné kontrole kvality – každá vyrobená závodní pneumatika pro motocykly je kontrolována co se týká jednotvárnosti a stability. Stejně jako motocykly, i pneumatiky se neustále vyvíjejí – pneumatika je tak stále rychlejší, přesnější, dokonalejší…

Dvoustopé vozy: Od formulí až po vozy GT

Dunlop nabízí pneumatiky také pro automobily a to od formulových speciálů až po těžké vozy GT. Od krátkých sprintů až po vytrvalostní závody třeba i na 24 hodin, v závodech s jednotnými pneumatikami i v seriálech, kde zuří konkurenční boj, tam všude se lze setkat s pneumatikami Dunlop.

Pneumatiky nejsou optimalizovány jen pro jednotlivá vozidla, ale také pro jednotlivé okruhy. „Velmi rychle jsme dosáhli působivého počtu variant,“ říkají na toto téma inženýři Dunlopu. Nelze asi zmiňovat úzký vztah mezi neustále vyvíjenou závodní pneumatikou a obutím pro motoristickou veřejnost. Vezměme si jako příklad závod na 24 hodin v Le Mans – kdo chce vyhrát, musí mít pneumatiky, které poskytují vyrovnanou přilnavost, trvanlivost a konzistentnost při nízké hmotnosti a nízkém valivém odporu. To jsou požadavky velmi blízké těm, které mají majitelé silničních vozů kategorie GT.

Další výzvu představuje mokré počasí. Vzorek běhounu na závodních pneumatikách Dunlop do deště byl prý inspirací pro design mnoha HP a UHP pneumatik Dunlop pro běžný silniční provoz. Nedávno představená silniční pneumatika Dunlop SportMaxx RT je důkazem, že lze poznatky ze závodní dráhy přenést na silnice. Race-to-Road filozofie v Dunlopu se zaměřuje na podporu přenosu technologií z motorsportu do každodenního silničního provozu. Závodník musí cítit silnici a totéž chce i běžný řidič, aby se cítil bezpečně a měl zážitek z jízdy.

I pneumatiky pro automobily jsou tvořeny ve vrstvách a do značné míry ručně. Díky elektronickému modelování uspoří mnoho času a materiálu a vývoj tak jde rychleji kupředu. Konstrukce pneumatik se ale liší disciplínu od disciplíny. Dunlop má univerzální pneumatiky pro značkové poháry, takové fungují s předním pohonem i zadním, s motory na naftu nebo na benzín, atmosferické nebo přeplňované. Něco jiného jsou závody, kde je více dodavatelů pneumatik. Zde zuří konkurenční boj a tak Dunlop vyvíjí pneumatiky pro každý typ vozu, často specifické i pro jednotlivé okruhy. Pneumatiky se podílí na odpružení celého vozu a tak inženýři Dunlopu úzce spolupracují s designéry závodních aut.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky